ضامن آهو

ضامن آهو
قالب وبلاگ

در روزگاران پیشین، استفاده از شیپور و نقاره در دربار شاهان معمول بود و هر بامداد و شبانگاه، در کاخ‎ها و قصور و محل‎هاى اقامت حاکمان و امیران در شهرها و بیابان‎ها نقاره مى‎زدند و مردم را احضار و یا مرخص مى‎کردند و طبل نواختن و شیپور زدن، نشان حاکمیت و اقتدار شاهان به شمار می‎رفته  است.

در ایران، نواختن طبل و نقاره، تا زمان قاجاریه ادامه داشت و حاکمان هم در مراکز استان‎ها به هنگام معینى از آن استفاده مى‎کردند و در مناطق شرقى کشور حتى تا اوایل قرن حاضر نیز معمول بود.

اما چرا این شیوه در بارگاه امام رضا علیه السلام مرسوم شده، چه کسى آن را بنا نهاده و از چه زمانى این کار رواج یافته است، معلوم نیست، و هر کس بر پایه ذوق و برداشت خود، براى آن انگیزه‎اى بیان مى‎کند. به این برداشت‎ها توجه کنید:

ـ از آن جا که امام رضا علیه السلام عنوان ولایتعهدى داشته و ایشان را سلطان مى‎خوانده‎اند، نواختن نقاره در بارگاه ایشان معمول شده است.

ـ شاید زمانى براى پاسدارى از حرم مطهر و مشهد، در آن جا لشکریانى بوده‎اند که براى اعلام آمادگى ایشان نیاز به نواختن نقاره بوده، و سپس این رسم به سان یک سنّت، ماندگار شده است.

ـ نقاره زدن و شیپور نواختن، براى احترام و بزرگداشت بارگاه امام رضا علیه السلام است و تنها جنبه تشریفاتى دارد و هیچ نظر دیگرى در میان نبوده است.

به هر حال و با هر انگیزه‎اى که این کار آغاز شده باشد، اینک نقاره هر صبح پیش از طلوع آفتاب و هر عصر پیش از غروب خورشید نواخته مى‎شود و همزمان با برآمدن و فروشدن آفتاب ، آخرین نواهاى نقاره به گوش مى‎رسد. این بدان معنى است که نمازگزاران براى بر پا داشتن فریضه خود، اندک فرصتى بیش ندارند و اگر نماز خویش را به جاى نیاورده‎اند، مى‎باید شتاب کنند و به اقامه نماز بپردازند.

 


نظرات شما عزیزان:

منتظر
ساعت11:01---10 فروردين 1394
خسته نباشی گلم وبت جالبه ... اونجا اگه رفتی حرم واسه منم دعا کن .دلم یه ذره شده واسه امام رضا
پاسخ: با سلام حاجت روا بشین انشاالله. نائب الزیاره هستم.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: حرم امام رضا(ع)، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 4 فروردين 1394برچسب:امام رضا,نقاره,نقارهخانه امام رضا,نقاره خوانی, ] [ 20:49 ] [ عاشق امام رضا (ع) ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

خوش آمدید. در اين وبلاگ دلمون رو گره مي زنيم به پنجره فولاد امام رضا عليه السلام و به نيت شفا جرعه اي از آب سقا خانه مي نوشيم و كبوتر حرم مي شويم به اميد اينكه امام در سه جا به ديدارمان بيايد. از دوست بزرگواري كه در راه اندازي اين وب سايت مرا ياري نمودند كمال تشكر و سپاس را دارم.
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ضامن آهو93 و آدرس zameneaho93.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لینک های مفید
فروردين 1394 اسفند 1393
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 665
بازدید کل : 3158
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1

آیه قرآن تصادفی ذکر روزهای هفته

.

.

.